Maklum balas boleh jadi dalam bentuk pendapat, kritikan mahupun
cadangan. Ianya adalah salah satu bahagian yang penting dalam proses
berkomunikasi. Maklum balas boleh menjadikan sesuatu situasi atau keadaan itu
lebih baik dan boleh juga menjadikannya lebih buruk, bergantung kepada proses
komunikasi maklum balas tersebut.
Sekiranya anda MEMBERI maklum balas…
Gunakan ayat yang mudah difahami dan sesuai untuk memudahkan penerima
maklum balas memahaminya dengan baik. Tidak kira sama ada lisan mahupun
bertulis, intonasi yang digunakan juga perlu dalam keadaan neutral dan tidak
menyinggung perasaan orang yang menerima maklum balas. Kematangan pemberi
maklum balas dalam menyampaikan mesej akan mempengaruhi proses penambahbaikan
yang akan dilakukan pada masa akan datang.
Sekiranya anda MENERIMA maklum balas…
Biarkan pemberi maklum balas memberikan mesejnya dengan sejujur dan
seikhlas yang mungkin. Jadikan individu yang memberi maklum balas itu sebagai
cermin yang membantu untuk melihat situasi dan keadaan dari perspektifnya. Cuba
sebaik mungkin untuk membenarkan diri tidak dipengaruhi oleh emosi. Emosi
adalah cabaran paling besar untuk dikendalikan sekiranya pemberi maklum balas
tidak memberikan maklum balas dengan baik. Kematangan anda dalam menerima dan
memproses maklum balas yang disampaikan pastinya melahirkan kuasa imej yang
positif.
Walau siapapun yang memberikan maklum balas, cuba analisis maklum balas
tersebut dengan rasional dan mohon pendapat daripada pelbagai pihak kerana kata
orang, “intan kalau keluar dari mulut anjing, intan juga namanya”. Setelah
analisis yang rasional dan menyeluruh dibuat, barulah langkah penambaikan
diambil untuk terus mengorak langkah maju ke hadapan!
Tiada ulasan:
Catat Ulasan